W ramach projektu „Cyfrowa Jedynka” od października 2018 roku w naszej szkole prowadzone są zajęcia z programowania dla uczniów z klas V – VIII. Na każdym poziomie uczestniczy dziesięcioro najlepszych uczniów wyłonionych z każdej grupy wiekowej. Od lutego 2019 roku zajęcia odbywają się w nowoczesnej pracowni komputerowej zakupionej w ramach ww. projektu.
W zeszłym roku szkolnym tematyka zajęć w poszczególnych klasach przedstawiała się następująco:
VIII
- programowanie robotów Ozobot Bit
- wprowadzenie do środowiska programistycznego Code Blocks
- programowanie w
języku C++
- strumienie wejścia i wyjścia
- typy zmiennych
- operatory matematyczne
- operatory logiczne
- operatory porównania
- instrukcja warunkowa
- tablice jednowymiarowe
- funkcje zwracające i niezwracające wartości
- dynamiczne alokowanie pamięci
- operacje na wskaźnikach
VII
- programowanie robotów Ozobot Bit
- programowanie
stron internetowych w języku HTML
- struktura dokumentu
- akapity i wiersze
- nagłówki
- listy numerowane i punktowane
- hiperłącza tekstowe i graficzne
- tabele – wiersze i kolumny
- formularze i pola formularzy
- przyciski typu radio i checkbox
- bloki przy użyciu znaczników div
- formatowanie
strony HTML za pomocą kaskadowego arkusza stylów CSS
- float left, clear both
- odnośniki
- formatowanie tekstu
- dodawanie i formatowanie obrazów
- efekty obrazów
VI
- programowanie robotów Ozobot Bit
- programowanie
stron internetowych w języku HTML
- struktura dokumentu
- akapity i wiersze
- nagłówki
- listy numerowane i punktowane
- hiperłącza tekstowe i graficzne
- formatowanie
strony HTML za pomocą kaskadowego arkusza stylów CSS
- formatowanie tła strony
- formatowanie hiperłączy
- div – układ strony
- rozmieszczenie div’ów na stronie
- rozwijane menu
- dodawanie efektów do menu
V
- programowanie robotów Ozobot Bit
- wprowadzenie do
tworzenia stron internetowych w języku HTML
- struktura dokumentu
- znaczniki: br, b, u, i, h1, h2, h3,
- listy numerowane ol i punktowane ul
- hiperłącza tekstowe i graficzne
- znacznik img
- wstawianie i formatowanie odnośników
- programowanie w
języku Scratch
- programowanie gry zręcznościowej
- system zliczania punktów
- system kolizji
- projekt gry Arkanoid
- mechanika piłeczki
- system zliczania punktów dla kilku graczy
- testowanie i poprawianie błędów
W bieżącym roku uczniowie poszerzają zdobyte wiadomości i umiejętności w zakresie programowania w różnych językach.
Dariusz Stępień
nauczyciel informatyki